Le Patron is een Nederlands automerk, gevestigd te Ophemert. Van Den Bergh Import (VDBI) levert complete auto’s en bouwpakketten, gebaseerd op een 2cv, Dyane of een Ami van het Franse automerk Citroën. VDBI levert twee modellen: de vierwieler Le Patron, een sportwagen zowel met als zonder dak of deuren; de driewieler Le Patron met RDW goedgekeurde achteras-constructie. De carrosserie is in beide gevallen van polyester en heeft het uiterlijk van een jaren twintig Morgan racer met boattail.

Geschiedenis

De neven Godfried en Wim van den Bergh startten in 1991 via hun bedrijf Van Den Bergh Import met het importeren van Lomax-zelfbouwauto’s uit het Verenigd Koninkrijk. Lomax bood een polyester carrosserie gebaseerd op een 2CV-chassis. Aanvankelijk werd in het bijzonder aandacht besteed aan de typegoedkeuring door de RDW. Toen de RDW goedkeuring eenmaal binnen was (medio 1992) begonnen andere bedrijven ook met de import van dit model. Na verloop van tijd richtte VDBI zich op de ontwikkeling van een eigen product: Le Patron. Dit model kwam in 1998 op de Nederlandse markt en combineerde de voordelen van de Lomax zonder diens toenmalige nadelen (eenvoudig te bouwen maar slechte pasvorm). In 2005 waren er meer dan 500 exemplaren verkocht.

Le Patron tegenwoordig

Van Den Bergh Import is nog altijd gevestigd in Ophemert maar Wim is uit de maatschap gestapt. Het bedrijf is nog Le Patron-garage en inmiddels ook exporteur. De verkoop van de Le Patron zelfbouw kits en onderdelen is de belangrijkste activiteit van het bedrijf. Elk model is leverbaar met softtop, deuren, grote voorruit als accessoire. Een Le Patron heeft vier of drie wielen.
De driewieler benadert de Morgan Tricycle qua uiterlijk het best. De afname van het rijklaar gewicht, de verminderde weerstand, het ene achterwiel dat in het spoor van de voorwielen blijft zorgen voor een motorfiets-achtig bocht gedrag. Door gebruikmaking van dikkere torsie stangen is het ‘hangen’ in de bochten, kenmerkend voor de 2CV, sterk verminderd.

Interessante links