Vanden Plas is een Britse bouwer van carrosserieën voor automobielen.

Geschiedenis

Van origine was Vanden Plas in de 19e eeuw een succesvolle rijtuigbouwer in België, met meerdere filialen, waarvan de belangrijkste in Brussel, Antwerpen en Gent. In de hoogtijdagen van de automobielontwikkeling, medio jaren twintig van de vorige eeuw, werd een werkplaats geopend in Londen. Tot aan de Tweede Wereldoorlog bouwde Vandenplas vele carrosserieën op basis van onder meer Rolls Royce, Bentley en Daimler.
Na de Tweede Wereldoorlog werd Vandenplas overgenomen door Austin. Austin wilde Vandenplas positioneren als luxe tegenhanger van de concurrenten Wolseley 25 HP en Humber Imperial. Van 1946 tot 1963 werd een groot deel van het plaatwerk van Rolls Royce bij Vandenplas vervaardigd. De komst van de nieuwe Silver Shadow MK1 en de overstap van Rolls Royce naar Pressed Steel (ook onderdeel van BMC) deed een belangrijke inkomstenbron voor Vandenplas opdrogen.
De rol van Van den Plas als luxemodel in de stal van Austin werd in 1965 na verschillende fusies overgenomen door Daimler. Vandenplas werd binnen het BMC/BL concern gebruikt om een aantal auto’s een luxueus en bijzonder cachet te geven, het kreeg daarmee een vergelijkbare rol als Ghia bij Ford. De auto’s werden onder de merknaam Vanden Plas verkocht, zoals de Vanden Plas Princess

Bekende modellen

De grote Austin Sheerline werd als Van den Plas en later Vanden Plas Princess verkocht.
De Austin A 105 Westminster werd ook als Vandenplas-versie geleverd, waardoor de A 105 vreemd genoeg een protserige Amerikaanse uitstraling kreeg.
De Vandenplas-versie van de door Farina ontworpen Austin A110 Westminster en Wolseley 6/110 was de Vandenplas 4Litre R. Deze was uitgevoerd met een 4 liter 6 cilinder kop/zijklepper van de motorenfabriek Rolls Royce. Deze auto kostte in Nederland in 1965 ƒ 38.180,-.
Er was ook een Vandenplas op basis van de bekende Austin Glider carrosserie.
Er waren zelfs Vandenplas Allegro’s op basis van de Austin Allegro. Hiervan zijn er in totaal drie (niet verwonderlijk vanwege de hoge verkoopprijs, ƒ 32.000,- in 1975) naar Nederland geëxporteerd.
(dus linkse besturing, snelheidsmeter in km etc.) en jarenlang heeft een van die drie auto’s bij het Nationaal Automobielmuseum in Raamsdonksveer gestaan.
De naam Vandenplas werd tot voor kort nog wel gebruikt op enkele types Rovers en Daimlers om het luxe uitrustingsniveau aan te geven.

Leuk om te weten

Het Nederlandse Koningshuis had een A125 Sheerline met Nederlandse (Pennock) carrosserie.
Vandenplassen werden in de jaren vijftig gebruikt als begrafeniswagen en als ambulance.