Wartburg was een automerk uit de voormalige Duitse Democratische Republiek (Oost-Duitsland).
De merknaam Wartburg, naar het gelijknamige kasteel bij Eisenach (Thüringen), werd in 1899 al gebruikt voor een auto gebouwd door de Eisenacher Automobilfabrik. Later gebruikte deze fabriek de naam Dixi. Dixi werd overgenomen door BMW.
De BMW-fabriek in Eisenach kwam na de Tweede Wereldoorlog terecht in de Sovjetzone. De fabriek bleef in gebruik voor de productie van auto’s. Men produceerde onder de merknamen IFA en EMW.

De auto’s van het merk Wartburg werden van 1956 tot 1991 gebouwd door Automobilwerken Eisenach in Eisenach. Wartburg was samen met de merken Trabant, en Barkas een onderdeel van Industrieverband Fahrzeugbau (IFA). De modellen 311, 312, 313 en 353 werden aangedreven door een driecilindertweetaktmotor. Vanaf 1988 werd een door Volkswagen ontwikkelde viercilindermotor gebruikt in het model 1.3.

Wartburg, net als Trabant, probeerde al in een vroeg stadium af te komen van de tweetaktmotoren. Er werd onder andere geëxperimenteerd met de Comotor wankelmotor, en zelfs een V6 tweetaktmotor werden geprobeerd. Ook motoren van andere fabrikanten als Renault werden geprobeerd, maar kosten en de staat verhinderden de inzet van een van deze varianten. Maar ook de carrosserie was punt van discussie en ook hier probeerde men vergeefs te moderniseren. Ook samenwerking met onder andere Škoda liep uiteindelijk op niks uit. Pas in 1988 kwam een modernere variant met Volkswagen viertaktmotor, maar dit bleek te laat. In 1989 viel de muur en binnen een paar jaar zou Wartburg productie compleet stopzetten. Een deel van de fabriek werd door Opel gekocht en nog immer gebruikt.

Modellen

Model 311
Wartburg 311 was een doorontwikkeling van de IFA 9, die weer een afstammeling was van de DKW F9 uit 1940. De 311 kreeg de beschikking over een (voor die tijd) moderne carrosserie, een zogenaamde “pontoncarrosserie”. De auto werd in meerdere uitvoeringen, zoals Kübel, sedan, cabriolet, kombi e.d. uitgevoerd.

Model 312
De Wartburg 312 was feitelijk een 311 met het nieuwe chassis van de 353

Model 313
De 313 was een op de 311 gebaseerde sportwagenvariant met een tweepersoonscarrosserie. Keuze was tussen een cabriolet en een coupé.

Model 353
De 353 bezat een geheel nieuwe carrosserie en chassis. Het tussenmodel 312 had dit chassis ook al. De 353 kreeg een aantal technische en optische veranderingen in zijn levensloop. De 353 is het model dat voornamelijk geassocieerd wordt met het merk Wartburg. Ook de 353 was in verschillende uitvoeringen te verkrijgen, zoals de Tourist, sedan, en zelfs een pickup (353 W Trans).

Model 1.3
Het model 1.3 was in feite het model 353, dat geleverd werd met een 1,3 litermotor van Volkswagen. Het model werd in 1988 geïntroduceerd.