Het moederbedrijf werd opgericht in 1851. Destijds productie van meel molen apparatuur en actief te worden op andere machines in de late 19e eeuw. Kleine beperkte productie van experimentele auto’s begon in 1902, met een luchtgekoelde V-twin motor. Een luchtgekoelde V4 volgde het volgende jaar, met baanbrekende V6-en V8-motoren. Ze probeerden de daarna komende jaren meer conventionele rechte motor te ontwerpen. Marmon kreeg al snel een reputatie als een betrouwbare, snelle luxe auto.

Marmon Series 8-69 4-deurs Sedan 1929
Marmon Series 16 4-deurs sedan 1933
Model 32 van 1909  de Wasp, winnaar van de eerste Indianapolis 500 autorace. Deze auto kenmerkte de ’s werelds eerste bekende auto achteruitkijkspiegel.
Model 48 uit  1913 was een linkse besturing. Een  Tourer met een gegoten aluminium behuizing  en elektrische koplampen en claxon, evenals elektrische interieur verlichting voor het dashboard en de deuren. Het gebruik van een 9382 cc T-head straight-6 motor van tussen de 48 en 80 pk (36 en 60 kW) met dual-plug vonkontsteking en elektrische starter. Net als de meeste auto’s uit die tijd kwam deze compleet met een gereedschapskist.De 48 kwam in een verscheidenheid van modellen: twee-, vier-, vijf-of zeven passagiers auto.

Interessante links

http://www.marmonclub.com/